Player_slider

Træningsøvelser

Romaskine | Effektiv træning af hele kroppen

Romaskine: Træning af hele kroppen

Hvis du har svært ved at få dig slæbt ned i fitnesscenteret eller ud på løbeturen, kunne det være en idé at få startet hjemmetræningen! En træningsmaskine kan med garanti hjælpe dig i gang, så du kan holde kroppen sund og i form. Hvis du gerne vil sørge for at få arbejdet hele kroppen godt igennem, er romaskinen en fantastisk træningsmaskine. Ikke nok med at romaskinen er rigtig god til kredsløbstræningen eller cardio, så bruger du alle store muskelgrupper i kroppen. Træningen styrker ryg, core, arme, skuldre og benene. Du er altså med sådan en maskine sikker på at få en god helkropstræning, hvor nærmest alle kroppens muskler arbejder. Holdsport bringer dig denne artikel i samarbejde med Apuls, hvor vi forklarer dig, hvorfor en romaskine er en af de bedste træningsmaskiner til din hjemmetræning.

Romaskinen er en fantastisk all-round maskine. Der findes faktisk ikke andre træningsmaskiner, der overhovedet kommer i nærheden af at kunne konkurrere på dette punkt. Hvis du nogensinde har set elite-roere, er det tydeligt, hvordan den ikke kun træner kredsløbet, men også opbygger musklerne. Du kan altså kombinere hele din træning i en session, så det kan være et rigtig godt valg for dig, som har travlt og gerne vil have overstået dagens træning så hurtigt som muligt.

romaskine

Ro-teknikken: Lær det grundlæggende!

Selvom romaskinen er en af de mest effektive maskiner til at træne hele kroppen på en gang, så kan teknikken godt være en smule vanskelig, hvis du er nybegynder. Til gengæld er det en ekstremt belønnende følelse, når du mestrer teknikken og kommer ind i et fantastisk flow, der bare føles lækkert! Da ro-teknikken kan være en smule tricky, er det vigtigt, at du tager dig tid til at lære teknikken korrekt fra starten af, da du ellers ikke vil få det samme udbytte af din træning. Desuden kan du også risikere skader eller overbelastning, hvis du ikke får den grundlæggende teknik på plads.

Hvis det bliver skåret helt ud i pap, så består roning blot af to bevægelser. 1) Rotaget, der fører dig baglæns og 2) fremkørslen, der fører dig tilbage til udgangspunkt.

Når du skal starte roningen er din udgangsposition bøjede ben og med numsen inde under dig. Du læner dig en smule forover, så der er kontakt mellem mave/bryst og lår. Din skuldre skal være placeret en smule længere fremme end hofterne. Du har fat i håndtaget med strakte arme.

Selve rotaget starter fra benene. Du har fat i håndtaget med dine strakte arme, og du starter bevægelsen fra benene - uden at trække i håndtaget med armene! Når du skubber dig baglæns med benene, åbner du op for kroppen ved at læne dig baglæns og aktivere mave- og rygmuskulaturen. I afslutningen af rotaget strækker du benene helt ud samtidig med at trække håndtaget ind mod brystkassen.

Efter rotaget skal du tilbage til udgangspositionen ved hjælp af fremkørslen. Nu fører du armene frem foran knæene, bøjer i hoften, så du læne kroppen frem, mens du glider fremad på sædet. Herfra skulle du gerne være tilbage i udgangspositionen, så du kan starte dit næste rotag.

Selvom at ro-teknikken måske ikke lyder meget kompliceret, kan det være udfordrende at få teknikken til at sidde lige i skabet. Brug derfor noget tid på at lære bevægelsen, så den sidder på rygraden. En typisk begynderfejl er at bruge armene alt for meget. Langt størstedelen af kraften skal komme ud gennem benene.

Romaskinen er også super praktisk, hvis du døjer med eksempelvis ondt i knæene på løbeturen. Romaskinen giver dig en ‘low impact’ træning, hvilket betyder, at belastningen på leddene er minimal.

romaskine


Hvilken romaskine skal jeg vælge?

Der er utrolig stor forskel på romaskiner, hvis du godt overvejer at investere i din egen maskine. Der er mange faktorer i spil. Du skal overveje, hvad der passer til dine behov. De findes i forskellige prisklasser, der naturligvis afspejler kvaliteten.

Hvis du kun skal ro ind imellem, kan du med fordel vælge fra den billige ende af prisskalaen, hvor maskinerne er med elastisk modstand, hvor det er en elastik, der trækker svinghjulet.

Vil du derimod et trin op i prisniveau, er maskinerne med magnetisk modstand. Den magnetiske modstand giver dig en mere stabil oplevelse på romaskinen, og du får en bedre fornemmelse med maskinen. Du får utrolig meget for pengene ved sådan en maskine.

De helt dyre modeller kombinerer magnetisk modstand og luftmodstand. Med denne type får du uden tvivl den bedste oplevelse - og samtidig den bedste træning.

Det er vigtigt, at du er afklaret med, hvad du vil opnå med roningen. Hvis du vil træne ofte, er det vigtigt, at du vælger en maskine, der giver dig det udbytte af træningen, du fortjener. Køber du for billigt, risikerer du at miste motivationen - og så er udbyttet minimalt.

Køb din romaskine ved Apuls

Er du blevet fristet af roning og en romaskine? Så klik ind på Apuls og find et kæmpe udvalg i alle prisklasser. Her finder du med garanti én, der kan opfylde alle dine behov!

Populære øvelser
Gør som 884000 andre og opret dig hos appvagt